

Maszyna do waty cukrowej dowaty.pl w uroczej okolicy Kładki Bernatki w Krakowie
Jakie cechy powinien spełniać pracownik do sprzedaży waty cukrowej? Jak wybrać najlepszą osobę do pracy?
Spis treści:
- 1. Wprowadzenie
- 2. Cechy idealnego sprzedawcy waty cukrowej
- 3. Wybór odpowiedniej osoby
- 4. Szkolenie ze sprzedaży waty cukrowej
- 5. Kontrola pracownika
Nie każdy sprzedawca waty cukrowej prowadzi sprzedaż samodzielnie lub przy pomocy rodziny. Często zatem szukamy do pracy kogoś obcego lub z polecenia znajomych. W tym momencie warto zaznaczyć, że dobry pracownik jest kluczem do dobrej sprzedaży waty cukrowej. Jakie zatem cechy powinien spełniać idealny pracownik do sprzedaży waty cukrowej, jak znaleźć taką osobę i jak ją przeszkolić? Dziś postaramy się pomóc w tej kwestii!
Jakie cechy powinien spełniać pracownik do sprzedaży waty cukrowej?
Wbrew pozorom, sprzedaż waty cukrowej nie jest taka prosta, a odpowiednio dobrany pracownik zdecydowanie pozwoli zwiększyć obroty naszego stoiska. Oto kilka cech, które naszym zdaniem powinny zostać spełnione, aby prowadzić sprzedaż z powodzeniem:
- - sumienność - osoba sumienna, czyli taka, która starannie wykonuje swoje obowiązki. Sumienność to podstawowa cecha dobrego pracownika!
- - zaangażowanie - ważnym jest, aby pracownik nie przychodził tylko odbębnić godzin, lecz czuł również satysfakcję z wykonywanych czynności. W pracy sezonowej na szczęście ciężej o wypalenie, a sama sprzedaż waty cukrowej jest naprawdę przyjemna, klienci są uśmiechnięci i bezproblemowi, na szczęście zatem łatwo zaangażować się w taką pracę.
- - odpowiedzialność - ważnym jest, aby pracownik nie był lekkomyślny i czuł się odpowiedzialny za powierzony mu sprzęt i stanowisko. Często pracownicy pracują bez naszego nadzoru, konieczne jest zatem zaufanie do pracownika, a znacznie łatwiej obdarzyć zaufaniem osobę odpowiedzialną.
- - łatwe nawiązywanie kontaktów/otwartość - nie oszukujmy się, przemiał klientów jest spory i zwykle są to przypadkowe osoby. Pracownik powinien łatwo nawiązywać kontakty i być otwartym do ludzi, osoba, która jest ekstrawertykiem, świetnie sprawdzi się w roli sprzedawcy! Jest to luźna praca, ludzie przychodzą do nas w swoim czasie wolnym, dlatego można do nich zagadać, zapytać jak spędzają dzień. Taka osoba świetnie przyciąga uwagę kolejnych klientów, sprawia, że klienci nie nudzą się w oczekiwaniu na watę cukrową.
- - odpowiedni stosunek do dzieci - najmłodsi stanowią chyba największą grupę klientów, zwykle dzieci podchodzą z rodzicami, czasem jednak przychodzą same, aby sprawdzić, jak to jest zrobić zakupy samodzielnie. Warto zatem zapytać naszego potencjalnego pracownika jak reaguje na dzieci, czy ma jakieś młodsze rodzeństwo, a może sam jest rodzicem. Doświadczenie z dziećmi nie jest wymagane, może jednak bardzo pomóc w obsłudze “młodszego” klienta.
- - miła aparycja - sprzedawca żywności nie może odstraszać swoim wyglądem, wręcz przeciwnie - powinien nim przyciągać. Ważny jest również schludny ubiór, pamiętaj, aby poinformować o tym pracownika.
- - elastyczność - sprzedaż waty cukrowej to zwykle praca wakacyjna, a pogoda zmienną jest. W dobrą pogodę, sprzedaż można prowadzić nawet kilkanaście godzin, a w czasie deszczów - nasz stragan będzie nieczynny. Warto omówić tę kwestię z kandydatem oraz przygotować się, że możemy być potrzebni na jego zastępstwo w razie zdarzeń losowych.
- - odporność na wysoką temperaturę - praca wakacyjna kojarzy się z wysoką temperaturą, nie każdy jednak dobrze ją znosi. Porusz tę kwestię z kandydatem, jest to niezwykle ważne. Wiele osób doceni lekką pracę na słońcu, możliwość opalania się w pracy na świeżym powietrzu powinna zachęcić kandydatów do składania aplikacji.
- - brak strachu przed owadami - niektórzy, na owady reagują paraliżującym strachem. Dlatego warto zapytać naszego kandydata, jak reaguje na osy, pszczoły, muchy… . Jeśli nasz kandydat ma uczulenie na jad pszczeli, radzimy zrezygnować z jego kandydatury, w trosce o jego zdrowie i komfort psychiczny. Wata cukrowa przyciąga owady, w szczególności osy. Sprawdź nasze skuteczne sposoby na owady.
- - uczciwość - w przypadku sprzedaży gotówkowej, niektórzy pracownicy mogą pokusić się o kradzież, nabijanie czegoś na lewo, dla siebie… . Bądź tego świadomy, zaproponuj atrakcyjną stawkę, aby uniknąć pokusy zarabiania “na lewo”.
Jak wybrać odpowiednią osobę do sprzedaży waty cukrowej?
Z każdym kandydatem warto na wstępie przeprowadzić rozmowę telefoniczną, opowiedzieć o pracy i jej warunkach, aby dowiedzieć się, czy kandydat jest dalej zainteresowany.
Po tym etapie wybrane osoby można zaprosić na “dzień próbny” bądź też “próbne godziny” (wtedy możemy sprawdzić np. 3-4 kandydatów jednego dnia), aby przekazać wiedzę i zobaczyć jak kandydat radzi sobie z robieniem waty cukrowej i sprzedażą. W tym czasie masz również okazję zapytać o więcej rzeczy oraz ocenić ogólne zachowanie pracownika. Kandydat ma zaś okazję zobaczyć, jak będzie wyglądać jego praca i zdecydować, czy na pewno jest zainteresowany.
Jak przeszkolić pracownika?
Przed szkoleniem/czasem próbnym - warto rozpisać wszystkie czynności, które są wykonywane każdego dnia, najlepiej w odpowiedniej kolejności. Listę można wydrukować lub przesłać online. Przed stworzeniem takiej listy, zastanów się, jak wygląda rutyna twojej pracy, na co warto zwrócić szczególną uwagę, co sam chciałbyś wiedzieć o miejscu pracy, zastanów się nad tym, co może pójść nie tak…
Pamiętaj, że robienie waty cukrowej wymaga wprawy i doświadczenia, a samą naukę kręcenia najlepiej rozpocząć na białym cukrze (jest znacznie tańszy, łatwiej się z nim pracuje). Pokaż pracownikowi jak dosypywać cukru w trakcie pracy maszyny, jak ją regulować, w jaki sposób kręcić watę… są to bardzo istotne rzeczy i nie może ich zabraknąć w trakcie szkolenia! I najważniejsze, to nasz kandydat/pracownik powinien kręcić watę cukrową - ty się tylko przyglądasz i przekazujesz ewentualne uwagi/instrukcje. Praktyka jest najważniejsza!
W jaki sposób można kontrolować pracownika?
Nawet długi i uważny proces rekrutacyjny może zaowocować nieodpowiednim pracownikiem. Pamiętaj, że w czasie rozmów rekrutacyjnych czy godzin próbnych, każdemu zależy, aby wypaść jak najlepiej i zdobyć pracę. Warto zatem zweryfikować, czy wybrana osoba na pewno się sprawdza i wykazuje cechy dobrego sprzedawcy. Kontrola pozwoli nam na spokojną głowę (jeśli wszystko będzie w porządku) bądź też na szybką reakcję (w przypadku wykrycia czegoś niepokojącego).
Jeśli nie jesteś pewien, czy pracownik zaczyna/kończy o deklarowanej godzinie, możesz zażądać od niego wysłania zdjęć na początku oraz na końcu pracy. Jeśli któreś ze zdjęć będzie wyglądać identycznie, jak to zrobione innego dnia, możesz poprosić o drugie zdjęcie. Teraz każdy posiada aparat w swoim telefonie komórkowym, zatem z taką dokumentacją nie powinno być najmniejszego problemu.
Jeśli obawiasz się o uczciwość swojego pracownika, warto przeliczyć liczbę patyczków, która została zużyta danego dnia, pomnożyć przez cenę sprzedaży i porównać ją z utargiem. Kilka patyczków więcej nie powinno wzbudzać podejrzeń, czasem patyczek może się złamać, klient poprosi o rozdzielenie waty na dwie mniejsze… natomiast przy większych rozbieżnościach, zachęcamy do podjęcia dalszych kroków.
Od czasu do czasu, można z zaskoczenia (np. z nieplanowaną dostawą) odwiedzić stoisko i sprawdzić, w jakim jest stanie, czy pracownik dba o jego czystość (m.in osłony PET) czy widać zaangażowanie pracownika… warto zacząć patrzeć z nieco dalszej odległości, gdy nie będziemy jeszcze widoczni dla pracownika.
Dobrym pomysłem na całościowe sprawdzenie pracownika może być wysłanie znajomej osoby w formie “tajemniczego klienta”. W ten sposób możesz przekonać się o tym, jak pracownik zachowuje się pod nieobecność szefa, w jaki sposób prowadzi sprzedaż, czy wydaje paragony itp.
Mamy nadzieję, że uda znaleźć się wam najlepszego sprzedawcę waty cukrowej pod słońcem, który będzie wykonywać swoje obowiązki z przyjemnością! Czy macie jakieś własne rady/myśli w tej kwestii? Czy może znacie jakieś ciekawe historie? Jesteśmy ciekawi Waszych komentarzy!
Leave a Reply
All fields are required